theohannie.reismee.nl

Drakensberg en Sanipass

Gisteren na een lange reisdag aangekomen in Drakensberg. Vandaag via de Sanipass naar Lesotho. Met een 4x4 op pad. Het had de afgelopen dagen hier veel geregend. De weg was eigenlijk onbegaanbaar, maar de chauffeur dacht er anders over. Het was een helse tocht. Op het hoogste punt van Zuid-Afrika aangekomen hadden we uitzicht moeten hebben op Zuid-Afrika en Lesotho. Helaas was het regen en mist, dus niets van dit alles.

Aan de andere kant zijn we wel een ervaring rijker.

Hluhluwepark en op zoek naar Nijlpaarden in het meer

Het was weer een mooie dag. Helaas begonnen we met regen, maar zodra we in de 4x4 stapten werd het droog. We gingen op zoek naar de laatste 2 van de Bif Five. We hebben de neushoorn gespot, helaas is de luiaard niet gelukt. Het park was mooi, groen en vol Met bomen, struiken en bergen. Vonden het mooier dan het Krugerpark. Vandaar gingen we naar St. Lucia om te gaan varen om de nijlpaarden en krokodillen te spotten. Dat is gelukt! Wat zijn ze groot.

Nu weer op het resort aan een biertje en een wijntje.

Morgen weer op tijd op voor een lange reisdag van ruim 600 km naar Drakensbergen. Nog even langs de plek waar Nelson Mandela was opgepakt.

Vertrokken naar Hluhluwe Nationaal Park

Vanmorgen al weer vroeg uit de veren. We hadden er een vreselijke nacht op zitten. De regen kwam door ons dak zo ons bed in. Bed maar verschoven zodat we droog lagen. Douche werkte niet, dus ouderwets aan de wasbak gewassen.
We begonnen met een bezoek aan een glasfabriek. Was erg mooi om te zien, alleen beetje warm bij deze temperatuur. Mooie zebra van glas als souvenir voor onszelf gekocht.

Daarna naar een kaarsenfabriek, waarna wij de rit vervolgden naar een lokale markt. Hier ons geld in onze zak gehouden. Wel de supermarkt in om onze “rollende” lunch aan te schaffen. Is dus gewoon een lunch welke je al rijdend in de bus moet opeten.

Nu zijn we aangekomen bij onze lodge voor de komende 2 nachten. Ziet e prachtig uit en..........airco.

Gaan zo genieten van ons diner, altijd afwachten wat er geserveerd gaat worden. Tot nu toe alleen maar lof!

ESwatini

Vanmorgen vertrokken voor de laatste dag Krugerpark. Weer geweldige beesten gezien. Giraffes, apen, leeuwen, olifanten en impala’s.

Vanaf daar naar eSwatini, het voormalige Swaziland. Nadat we onze stempels in de paspoorten gehaald hadden werden we verwelkomd in Matsamo Cultural Village, waar wij een zang- en dansoptreden kregen.

Nu aangekomen in onze lodge. Echte authentieke hutjes zonder enige luxe, echt schitterend.

De foto’s hoop ik morgen toe te kunnen voegen, WiFi hier erg primitief.

2 dagen Krugerpark

Wat hebben we 2 geweldige dagen in het Krugerpark gehad. Heel veel wild gezien en gezellige groep in 4x4. Gezellige avonden tijdens diners en morgenPanoramaroute.
Leuke Lodge om te overnachten maar geen airco. Dat was een lange warme nacht. Hopelijk morgen een Lodge met airco of in ieder geval wat koeler.

Pretoria en Soweto

Vandaag verschillende plaatsen bezocht welke belangrijk waren tijdens de vrijheidsstrijd tegen Apartheid.

In Soweto zijn we bij de woning van Nelson Mandela geweest, hebben het Hector Pietersenmuseum bezocht en een wandeling gemaakt door de wijk.

In Pretoria hebben we tijdens een stadstour het Voortrekkers-monument bezocht, Union Buildings en Churchill Squarepants ( waar geen kerk meer te bekennen was).

En niet te vergeten een bezoekje aan de plaatselijke Kruidvat gebracht , Theo was de tandpasta vergeten mee te nemen. We hadden afgerekend en toen gingen ze meteen sluiten, omzet voor deze week weer gehaald.

Vanavond welkomstdiner en morgen weer vroeg uit de veren richting Krugerpark.

Aankomst Johannesburg

Na een lange maar goede vlucht zijn we om 21.00 uur Nederlandse tijd geland.
met de bus naar hotel en na welkomstdrankje gaan we lekker slapen. We mogen deze reis 1 keer “uitslapen”. We vertrekken morgen om 8.45 uur.

De voorbereiding in volle gang

Nog 1 weekje en onze reis naar Zuid-Afrika gaat beginnen.

Antimuggenspray is binnen, zonnebrand factor 50 moeten we nog even aanschaffen.

Lange broeken en shirts met lange mouwen liggen klaar voor de vroege safaritochten.

We zullen jullie via deze weg op de hoogte houden van onze avonturen.